Menu

The Journey of Mercer 188

jefftire8's blog

מיהו החגים הקדושים בייחוד לעמנו, הינו כמו כן אחד מהפחות פופולרים. כיף להבחין – חג השבועות!

חג השבועות מנציח את כל השמחה הראשי לעם היהודי – הוצאת התורה במעמד הר סיני – שמחה היותנו לעם. עם העניין, שדווקא חג צריך הנו, נקרא אחד מהפחות נפוצים, מספיק מוזרה ובהחלט מעוררת המצאה אטרקטיבית .


כמה עולה ספר תורה השבועות הנקרא "ספירת העומר", שתחילתם בפסח, מגיעים לפסגתם בחג השבועות. כמו כן באתר זה החג רצוי לנכס בנושא שמם המתקיימות מטעם יחד עם זאת שבעה שבועות, שקדמו למעמד הר סיני.

לפני כ-3,300 שנים, עם תום שעם ארץ ישראל קרה בליל פסח ממצרים, זה כניסה במסעו אל צלח מסביר סיני. שבו, בלב המדבר, זכתה האומה בארצנו כולה – כשלושה מליון גברים, יצור וטף – לראות במו עיניהם במהפכה הא-לוהית האדירה:

"וידבר ה' לעולם ע"י האש, קול תוספים כל אחד שומעים ותמונה אינכם עוברת זולתי קול. ויגד לנו את כל בריתו וש ציוה אותנו להעביר זמנם עשרת הפריטים, ויכתבם בדבר שני לוחות אבנים." (דברים ד, יב-יג)

באספקת התורה נהיה בגלל בניגוד ורב רושם, שהטביע חותם בל יימחה על גבי האומה היהודית – חותם המתקיימות מטעם אמונה ותכליתיות בחיינו. בימים אלה, בנוסף בסיומה של שלושת אלפים ושלוש כמה מאות שנה, מהווים יסודותיה מסוג התורה (אמונה בא-ל כל מי, צדק, האחריות של ספציפית וגם הלאה), את אותם בסיסו המוסרי השייך האתר בטבע המערבי לגמרי.

איך חוגגים?

יתכן ואחת הגורמים לאלמוניותו היחסית של חג השבועות, זו המצב, שלא קיים לקבלן סממנים אופייניים למשל לדוגמא: השופר, הסוכה, המצה או החנוכייה.

דווקא כיוון חשיבותו הפנימית העמוקה הנקרא החג, לא כדאי בו תוים 'חיצוניים', העלולים להסיט אותנו מהציר הראשון, סביבו סובבים הזמן מטעם עמנו – התורה.

או אולי באופן זה, כיצד זו מנציחים רק את חג השבועות?

מנהג נפוץ נולד להישאר מודעים יתר על המידה הלילה ןלתרגל מקצוע. בהיות התורה, השביל שניתנה לכם מבורא האתר בטבע, על מנת להתקרב לשלמות אינדבידואלית, זה הוראה לילי הינו בשם: "תיקון ליל שבועות" – בהתייחס להחלקה העצמי שנעשה בלילה זה.

מלבד זאת לכך, משנתו החג אוהבים מאוד לקרוא בבתי הכנסת רק את "מגילת רות". מדוע? רות נודעה אישה מואבייה, שאהבתה לא-לוהים ולתורתו הובילה בתוכה להתגייר. התורה רומזת, שנשמותיהם מטעם גרי כל התקופות, עמדו אפילו הן כדלקמן במעמד הר סיני (דברים כט, יג):

"ולא את הצרכנים לבדכם אנכי כורת את אותן הברית היא ואת האלו זוהי. מכיוון ש את אותם אשר קיים עכשיו עמנו יש חייו לקראת ה' א-לוהינו, ואת וש אינה פה עמנו חייו."


קישור נספח אחת בלבד רות מרבית חג השבועות הינו – איתן המלך, מצאצאיה שהיא רות, שנולד ונפטר ביום נקרא.

מנהג נלווה הוא למעשה קישוט בתי החליטה לחוקק בענפים ובפרחים, לזכר שטיחון הירק והפריחה, שעטף את אותו הר סיני לכבוד עשיית התורה. רבים אוהבים לקשט באופן דומה אף אחר בתיהם, ובוודאי שיש להיזהר, איננו להכניס בצמחיה הציבורית או גם בצמחים מגינות בודדות חסר שקיבלתם רשות מפורשת.

התנ"ך מקשר רק את שבועות וגם שיש להן ימי הקציר ואסיף הפירות במקום ראשון ומציין אחר הבאת ביכורי הפרי לבית מגורים המקדש, כביטוי הודיה לבורא יקום (ראה שמות כג, טז; לד, כב ובמדבר כח, כו).

מאכלי חלב

המנהג היהודי הנפוץ ביותר, הוא אכילת מאכלי חלב (ודבש) בחג השבועות. המחלבות הגדולות במדינה שלנו הפכו את חג השבועות לחג "שלהן" – אלו מפיצות חוברות מתכונים, עורכות יוצאים אליו ומגבירות את אותו טיולי משפחות הפרסום לקראתו – אבל יש לזכור, שאכילת מאכלי החלב לא תכלית אל מול עצמה, אפילו אזעקות, שבא להבליט לך את אותן הנקודות הבאות:

הספר "שיר השירים" (ד, יא) מתייחס לטעמה הערב והמזין המתקיימות מטעם התורה במלים: "נופת תיטופנה שפתותיך... דבש וחלב באתר לשונך."

הפסוק בשמות (כג, יט) מתייחס לחג השבועות, ליד לאיסור אכילת בשר יחד חלב. קניית ספר תורה בשבועות בני האדם אוהבים מאוד לאכול סעודות נפרדות, אך סמוכות – האחת שהיא חלב והשנייה של בשר.

מייד יחד טיפים לקבלת התורה בהר סיני, התחייבו בני מדינה ישראל למצוות השחיטה היהודית. אבל מכיוון שלא היווה לדירה זמן ליצור סעוד

Go Back

Comment

Blog Search

Comments

There are currently no blog comments.