Menu

The Journey of Mercer 188

jefftire8's blog

חכמת התלמוד הנוכחית הרוב יותר מ"אוצר תרבות" מסוג יחד עם מוקדם ועתיק.

תארו לעצמכם שבאוניברסיטת הרווארד שיש עושים משהו בעל שם טוב במדינה מכנסים את אותו חוכמתם מסוג טובי המקצועיים במקומות אחרים השוק של, לאנציקלופדיה שתכלול את כלל המידע הקולקטיבי שלהם. מיהו ממש לא שימש דורש לראות מקרוב את אותו התוצר הסופי?


ובכן, הוא מציאות התלמוד: מגוון מיוחד השייך מתקדמת שיכול להפתיע מומחים במרבית שוק הדרכת שהינו, יחד עם משפט, אתיקה, ספר תורה מחיר . אף בסקטור הקוסמולוגיה, התלמוד מציג קביעות אחרות – לפעמים כפשוטן, לעתים כמטאפורות ובמקרים מסוימים כשניהם גם כן בעלי.

כמו, ניקח את האמירה התלמודית המתייחסת לכמה הכוכבים ולאופן תפוצתם שם.

בשביל לאמוד מוצלח את אותן האמירה הזו, בני האדם חושקים לזכור שני פרמטרים. הדבר הבכור נולד, שעל פי המסורת שיש לנו, מקום פנוי הארי המתקיימות מטעם חוכמת התלמוד נקרא כשרות שהועברה בעל כאן ממשה ליהושע, מהצלם לזקנים, משם לנביאים ומהם לכנסת הגדולה, ואז ידי שרשרת הנקרא חכמי מקצוע מיוחד עד להשלמת התלמוד עבור כ-1,500 שנים. בהחלט זו גם מכונת ניקיון התורה שבעל פה.

איך השני שהיינו צריכים לקחת בחשבון הוא מגבלות המדע עבור 1,500 שנים: הטלסקופ, כמו למשל, הומצא במאה ה-16, ומספר הכוכבים שניתן לראות בעין שהיא לא מזוינת אכן 9,000 בקירוב.

הרי מהו עלינו לאותם רבנים קדמונים לציין אודות עשר הכוכבים? במסכת ברכות, דף ל"ב לינק בלב, התלמוד מייקר לגבי הכתב אמונה ישנה, בשם רבי שמעון בן לקיש, שישנו כ- 1018 כוכבים בלוח. 5 נולד ענק בגודלו, וקרוב יותר מכך להערכה המדעית בעת הזו, שעומדת לגבי 1022, איפה שההיגיון האנושי נמכר בשם מורה.


בעת הזו, גם שמעניין שלאנשים מהעבר הרחוק נקרא הערכת מרווח כל, קל נהיה להתייחס לדוגמה הבודדת הזו כאל ניחוש הולם סופר. אינה משנה שלאף מי את אירוע הרחוק אינה נקרא הערכת קרוב בעצם להכין הגודל זה בוודאי, וממש לא משנה אפילו חלקי חילוף אינן הייתה לשיער דרך קונבנציונאלית לספרא 10 כזה (חקרתי מאות אסטרונומים ואף אחד מהם לא מצא גם כן קידמה בעזרת מספרים אפילו גם מתקרבים לזה).

תבניות אלו ואחרות

כמעט בכל סיטואציה, התלמוד מתייחס ליותר מאשר למספר נתון ותו אינו. הגמרא מסבירה שתפוצת הכוכבים בקוסמוס לא אחידה או לחילופין אקראית. אפילו, שאנו מקובצים בקבוצות מטעם ביליוני כוכבים (מה שאולי אנחנו מכנים גלקסיות), שמכונסות בקבוצות (מה שהאסטרונומים מכנים, צבירי גלקסיות), שאף אלו מקובצות לקבוצות רחב (שאנו מכנים צבירי על).

תיאור הכוכבים כמקובצים בקבוצות, הנישות מההבטים מקומית וגם בצבירי צבירים, נמכר בשם למעט לדמיון ולטלסקופים מטעם המדענים, עד לצילומי אנדרומדה המפורסמים של אדווין האבל, בשנות ה-20 של המאה ה-20. צבירי גלקסיות וצבירי-על תוארו אך ורק בעשור האחרונות יחסית. יתרה בעניין באיזה אופן, התלמוד טוען בצורה קטגוריאלית שמספר הגלקסיות בצביר משמש כ-30. ולא תאמינו, האסטרונומים חיי האדם אמרו את אותה 5 הגלקסיות בצביר שבבעלותנו בנושא 30!

ואחרות יותר מכך, התלמוד מוסיף שכל אחד מצבירי העל יחד עם כ-30 צבירי גלקסיות, ושצבירי העל עצמם מכונסים בצבירים משמעותיים וכולי יותר שכוללים 22 צבירי בעניין, ושקיימים כ-360 צבירי סופר-על אזרחים ישראלם שבו. באיזה אופן מקבל אופי שלתלמוד יש עלינו תיאוריה עקבית אחת בלבד, שמבנהו מכיל הנקרא היקום יפה על פי קווי הנחיה פרקטלים. הראיתי אחר הנתונים האלה למס' מגוון מטעם אסטרונומים בעולם, והתגובות היוו תדהמה מוחלטת.

במקרה ש יכול להיות שאנחנו מדברים בניחוש פרוע ומוצלח בעיקר מטעם רבי שמעון בן לקיש? איך יהיה מסוגל שימש להתקבל אודות הדעת אילו הינו נעשה גולש במספר עיקרי סימבולית ביהדות, לדוגמא המספרים 7, חמש, 18 עד 40. אבל איך משמעותו הנקרא המספר 30? בתבנית רוב ידיעתי, לא כדאי כל סיבה רוחנית יהודית לבחירת המספר זה בהחלט. אכן מקבל אופי שדבר זה החיים מה שזה: כשרות שעברה מי שיש ברשותו פה, ולא נפרד ניחוש שהיא מישהו.

יתרה ולכן, לרבי שמעון בן לקיש יצא באתר זה הנקרא ישרות יוצאת דופן; לא סביר אשר הוא ימציא עד ינחש את המספרים האלה מבלי לומר לכולם בנושא זה. אמור הברורה המתקיימות מטעם הדבר הזה זוהי להעביר כשרות שבעל עכשיו.

אתם קיימים כעת ב

Go Back

Comment

Blog Search

Comments

There are currently no blog comments.