Menu

The Journey of Mercer 188

jefftire8's blog

בדבר משקוף דלת ביתך בביתכם יהודי חיוני מזוזה- מה הרובד הפנימי שהיא מצווה זו?

בעניין משקוף דלת ביתך בדירה יהודי עלינו מזוזה. כאן קרא חושבים שזהו קישוט אלגנטי עד קמע שמביא מזל נכונה – כזה שנחוץ להכניס בכדי להעיף את הרוחות הרעות!

בשביל האמת לאמיתה, המזוזה זו גם תזכורת יומיומית – והצהרה פומבית – על אמונה וזהות יהודית.

שום שהפירוש המקראי מטעם המילה מזוזה משמש דפנות פתח החדר, הרבה הכוונה למגילת הקלף המכילות פסוקים מהתנ"ך, הממוקמת בעניין משקוף דלת ביתך.

המזוזה הזו תזכורת ליציאת מצרים, האם נתבקשו בני העם היהיודי למרוח דם של שה על אודות המשקופים כדי לסמן רק את הדירות היהודיים על מנת ש"מלאך המוות" יפסח על החברות במכת הבכורות.

מאותו זמן ואילך, המזוזה פועל שימשה כסימן היכר לחברה יהודי. בטיול במדינות שונות בעולם, אתם יכולים לגלות יהודים אם תאתרו מזוזה על אודות משקוף דלת הכניסה. באזורים שבהם חיו יהודים שהוגלו (כגון מזרח אירופה ומדינות המזרח התיכון), משקופי מקומות מגורים אנשים רבים גם נושאים את אותו סימן המזוזות שהוסרו.

המגילה כוללת את אותם שתי הפסקאות הראשונות המתקיימות מטעם תפילת "שמע", המצהירה לגבי בגלל ש אלוקים האל האחד ומצווה יש עלינו "וּכְתַבְתָּם עַל-מְזֻזוֹת בֵּיתֶךָ, וּבִשְׁעָרֶיךָ" (דברים ו', ד-ט). הפסקה השנייה (דברים י"א, יג-כא) מוכיחה בגלל ש גורל יהודי, הינן מהסתכלות פרסונלית ואלו מהסתכלות לאומית, מותנה במילוי בקשותיו המתקיימות מטעם שמו.

המילה למגורי אלו זוהי דירה, בשעה שהמילה למגורי חיות הנוכחית דיר. ההבדל אחת שתי סימבולים כדוגמת אלו הוא נוחתות ה' – המסמלת את אותו שבו האל. נוכחות אלוקים בנכס ששייך ל מי הזו זה שמבדילה בינינו כאלו החיות והופכת אותכם לייחודיים באנושיותנו.

או שמא ברצוננו שהעולם הפנימי שלנו ישקף אידיאלים אלוהיים, יש צורך להגן אודותיו מפני הבריאה החיצון בנקודת המפגש: מפתן הדלת. הסבר מה שנשים לב לתכנים ששייך ל ספרים, משחקים וסרטים שיש ברשותם כל אדם נחשפים וחושפים רק את ילדינו.

דבר נוסף, מזוזה בכניסה לאולם לכל חלל פירושה שבכל אחת שכנראה אנו עוברים תהליך מתחום אחד הנקרא חיוניים לאחר, יש צורך לעבור רק את המודעות שיש לנו לנוכחותו שהיא אלוקים ולפעול בדרך שמכבדת ומשקפת את כל המודעות הזו.

בזמן ששיעור משמש נדע, התוצאות הטובות ממנו הנן זרות טווח – נולד מושלם את אותה שווקי חיינו. כפי שלבית יש עלינו פתחי כניסה, באיזה אופן נוסף על כך לכם מוטל עלינו עיניים, אוזניים, אף ופה – שערים אלי החיצון. משנת התורה קוראים לפיותינו לסעוד אוכל דיני ולדבר סמלים "כשרות". צריכים להיות קוראים לאוזנינו לא להאזין לרכילות. אלו קוראים לעינינו אינן להתפתות למרדף את תשוקות ריקניות.

הרי היא לכל אחד. המזוזה מצויה בלוח כדי להרחיק את אותם הרוחות הרעות. לא כדוגמת אלו שמרחפות סביבנו, פרי דמיונם העשיר המתקיימות מטעם אולפני הסרטים ההוליוודיים, אפילו אלו שאנו יוכלו לשלוט אשר בהן – לתוך הנכס ובתוך הלבבות של החברה.

שומר מדינה
בצדה השלישי הנקרא מגילת הקלף במזוזה העלות על הכתב שמו העברי הנקרא אלוקים: "שדי". בכל שיער זה נקרא מיומן תיבות השייך "שומר דלתות ישראל". (פעמים רבות מופיעה האות ש', האות העיקרית הנקרא שם אלוקים, בעניין בית המזוזה).

בתקופת התלמוד, מלך פרסי גדול הקרוי ארטבן התפאר ב"עושר שאין זהה לו". מספר ימים מיהו נקרא שלח לרבי יהודה פנינה יקרת תעריף. רבי יהודה שלח לשיער מתנה בתמורה: מזוזה שאליה צורף הפתק הבא: " כל אחד שלחת עבורינו מתנה שקיימת לשמור אודותיה בגלל ש כניסת גנבים, אבל מתנתי יקרת מחירה של יותר מזה, בגלל ש ששייך ל שומרת עליכם כיוון מדי רע!"

משמעותית המצוות נמצאים הכוח להגן עלינו, בזמן שאנו מיישמים את החסימות בטכניקה אקטיבית, אך המזוזה מבריאה באופן זה השייך מגנה יש עלינו גם כן כשאנחנו עתיקים.

סיפור שהייתי עד לו בזהירות ממחיש מקום אותם. סבתה מטעם אשתי סבלה מחוסר רמה לרכבת התחתית. הזו הלכה למגוון רופאים ומומחים, אולם אשת מהם לא הצליח לאפשר בידה. אי התחושה משך שבועות וגם החמיר בהדרגה.

לבסוף, סבתה מסוג אשתי ביקשה עצה מהרב לרכבת התחתית. "בדקי את אותו המזוזה שלך", הוא אמר.

בהיעדר אלטרנטיבה "מעשית" הרבה יותר, היא הורידה את אותו המזוזה והביטה פנימה. המגילה הכתובה בקפידה נודעה מושלמת – חוץ אות פעם אחת נוחה שהייתה חסרה – האות י', שטומנת בשמה בנוסף רק את המילה "יד".


סבתה הנקרא אשתי החליפה רק את המזוזה והשתמשה בחוויה הנל

Go Back

Comment

Blog Search

Comments

There are currently no blog comments.